Mesekerámia

Megéri hirdetni az interneten?

2017. február 12. 19:56 - mesekeramia

Egy Facebook kampány tapasztalatai - nem csak kézműveseknek

Mindenkinek akit nem érdekelnek a kulisszatitkok csak annyit mondok, hogy:

mesekeramia_karacsonyi_haziko.jpg1217 házikó és gomba maradt.:)

Nagyjából ennyi, vagyis kicsit több fogyott el, szóval ez fél siker és külön jó hír, hogy mivel nem romlékonyak és nem csak karácsonyfadísznek jók tavasztól újra lehet majd belőlük csemegézni.:)

Ez a bejegyzés elsősorban azoknak lesz izgalmas, akik maguk is szeretnének kézműves termékeket értékesíteni az interneten.
Mivel az évek alatt viszonylag sok kérdést kaptam más kézművesektől, hogy ezt vagy azt hogy csinálom és egyesével válaszolni már nincs kapacitásom, úgy döntöttem, hogy lesznek ilyen irányú bejegyzések.

Többen kérdeztétek privátban, hogy sikerült az év végi házikós-projekt, ezért is írok róla egy elég részletes összefoglalót, tanuljatok a hibáimból!:)

AZ ALAPÖTLET

2016 tavaszán találtam ki, hogy a legkisebb Mesekerámia házikókból a szokásosnál többet, kb. 2500 darabot készítek, mellé pedig még 500 apró gombát.

MIÉRT?

A korábbi év tapasztalata az volt, hogy 600 db elég gyorsan elfogyott, volt, akinek már nem jutott a házikóból, tehát elég népszerű volt.

MIT?

Érdemes tudni, hogy ez egy belépő szintű, alacsony árkategóriás termék (amúgy utálom ezt a szót:)), 600-750 Ft/db, kicsi, kb. 3 cm, a részletgazdagsága, kidolgozottsága típusonként változó, ezt a minimális árkülönbség tükrözi. Viszont a design és a minőség (félporcelán, fagyálló, stb.) a megszokott és elég sokoldalúan felhasználható, nem csak karácsonyfadísznek alkalmas, de most ez volt az alkalom.

MIKOR?

Nagyjából október közepétől Karácsonyig, de már a nyáron beharangoztam.

A KAMPÁNYBAN HASZNÁLT ESZKÖZÖK

  • Küldtem néhány direkt ajánlatot cégeknek - reménytelen. Pedig szerintem szép volt a pdf.:)

  • Próbálkoztam viszonteladókkal - szintén nem jött be, nagyon lenyomnák az árakat.

  • Egy népszerű kézműves portál Facebook oldalán a javaslatukra vásároltam egy megjelenést, amit rengeteg vásárlót ígért a korábbi tapasztalataik, statisztikáik alapján, erre nagyon számítottam, de nekem egy, azaz egy db vásárlót sem hozott a megjelenés, alig látta valaki, tehát mindenkit arra intek, hogy csak óvatosan ezekkel a statisztikákkal...

  • Kimentem 2-3 rendezvényre, ezek közül az utolsó, a december 17-i DIP kimondottan jól sikerült, mert sokan akik  amúgy követik az oldalt, el tudtak jönni.:)

  • Maradt főleg az online: néhány hírlevél, 1-2 blogbejegyzés, de elsősorban a Mesekerámia Facebook oldal követőire támaszkodtam, itt is az ingyenes bejegyzésekre.


Időnként néhány száz forint erejéig kiemeltem egy-egy fontosabb bejegyzést, hogy több követőhöz jussak el.
Sokan panaszkodnak, hogy a Facebookon az organikus elérések nagyon gyatrák és már szinte kötelező fizetni, nekem ez tévhitnek tűnik. Ha a tartalmak érdekesek, vannak kedvelések, hozzászólások, tehát történik interakció, akkor azt a Facebook is díjazni fogja.

Ha van egy több ezer kedvelővel rendelkező oldal, aminek minden bejegyzését 4-5 fő kedveli (sejthetően a közelebbi rokonok), akkor ott nem kizárólag a Facebook gonosz algoritmusa a hibás, hanem valami gond van a tartalommal.

MI LEHET A GOND A TARTALOMMAL?

Nem vagyok szakértő, de röviden a következőket tudom elképzelni:

  • unalmas (ugyanaz az 5 kép nagyjából évek óta)

  • semmitmondó (Jó reggelt, Szép estét, Hello Július, Kérsz egy kávét?, Boldog hétfőt...posztok rendszeres ismételgetése)

  • irreleváns, nem oda tartozik (vicces vagy cuki videók és képek, ezeket sokan nézik, idáig rendben van, de egy kézművestől egyszerűen nem ezt várják

  • nem saját - tartalmat átvenni könnyebb, de nem túl eredeti

  • nem igényes - a képek legyenek jók, a szöveg ne hemzsegjen hibáktól, az egész ne legyen nagyon ízléstelen

  • túl nyomulós - erről nagyon megoszlanak a vélemények, én nem tartom jó ötletnek egyfolytában az eladást előtérbe tolni

A FACEBOOK NEM DRÁGA?

Relatív, de szerintem annyira nem.:) Életemben először gondoltam úgy, hogy hajlandó vagyok valamennyi pénzt elkölteni a Facebookon, ez kétféleképpen történt, voltak kiemelt bejegyzések és voltak hirdetések is. Az egész 2016-os Facebook költés - nem titok- nagyjából 35.000 Ft volt, ez azért egy elég minimális költségvetés és elég sok tapasztalatot adott. És persze eredményt...

Kerestem a neten korábban én is, hogy mennyibe kerül egy Facebook CT, nem igazán találtam adatot, úgyhogy most kiírom: nekem 2-14 Ft között mozgott egy CT ára, ez egyébként nem nagy szórás, mert a korábbi, ügynökségeknél töltött évek tapasztalataiból tudom, hogy vannak terültek, ahol egy kattintás akár 120 Ft-ba is kerülhet.

Ez erősen iparágfüggő, van olyan téma, ami érdekesebb, divatosabb és van olyan is, ami nagyon száraz. Az iparágon belüli versenyen is sok múlik, ahol mindenki hirdet, ott nagyobb a verseny, magasabbak az árak, és mondjuk ezeket is meg fogják fizetni, mert még mindig megtérül, akkor egyre jobban kúsznak felfelé.

A kézműveseknél még azért nem hirdet mindenki, és itt eleve kicsi költségvetések vannak. Ha valaha azt látnánk, hogy már 120 Ft egy CT, szerintem legtöbben nem is szállnánk bele egy ilyen árversenybe a konkurenciával, mert vannak más eszközeink. Biztosan előbb jutna eszembe kitalálni valami vadiújat, mint ilyen magas áron hirdetni, függetlenül attól, hogy megtérül-e.

Többféle hirdetést hozhatsz létre aszerint, hogy mi a célod. Az általam kipróbált főbb fajtákról írok röviden.

1. OLDALKEDVELÉS VAGY NYEREMÉNYJÁTÉK?

Szerintem ennek a fajta reklámnak, célteljesülésnek van amúgy a legkevesebb konkrét hozadéka, tényleg csak egy like az oldalon, nekem 970 kedvelőm érkezett így, a másik 4500 "magától".

Itt ismét előkerül a fenti tartalom kérdés, hogy az adott oldal gazdája mit tud kezdeni a kedvelőkkel. Nekem személy szerint beválik, ha időről időre új kedvelők is érkeznek, de fontos, hogy ezt valós érdeklődés miatt tegyék!

Nálam ez a hirdetés alapvetően pár szép kép, videó, vagy diavetítés a jobban sikerült munkáimról és néhány sor, ami elsősorban hangulatot kelt, és nem kér mást, mint hogy kövesse az oldalt, ha tetszik neki amit lát.
Ha indítasz egy nyereményjátékot, azért, hogy több kedvelőt szerezz, az teljesen ingyenesnek tűnik, de ha jobban utánaszámolsz, vannak költségei.

Eleve maga a nyeremény, annak a szállítása és az idő, amit mondjuk a szavazatok összesítésével, sorsolással töltesz, ha ezt összeadom, egy kis értékű (kb. 3000 Ft-os nyereménynél) is legalább 5000 Ft.

Ebből az összegből 400-500 új kedvelőt hoz a Facebook, tehát számszerűen szerintem sokkal jobb, mint a játék. Még úgy is, hogy a Mesekerámia oldalon a játékok 400 körüli megosztást szoktak kapni, és legalább ennyi hozzászólást.
Nem beszélve arról, hogy nagyon sokan egy játékon csak a nyerési lehetőség miatt érkeznek, ez az oldalkedvelési hirdetéseknél nem így van.

FONTOS: nem mondom, hogy nem érdemes nyereményjátékot csinálni. Csak azt, hogy nekem a nyereményjáték oldalkedvelők gyűjtése céljából nem vált be annyira, mint a Facebook hirdetés.

Ha új kedvelőket szeretnék, akkor hirdetek a Facebookon; ha a már meglévőknek szeretnék kedveskedni egy játékkal, akkor indítok játékot. Utóbbi sokkal inkább gesztus a részemről, ÉS ezt a látogatók is értékelik szerintem. Egyszerűen ciki, amikor a játék indítójának azért kell nyomulnia, "Osszátok!" "Hívjatok még ismiket!" hogy egyáltalán szavazzanak páran. Ez inkább negatív reklám.

2. BEJEGYZÉS KIEMELÉSE

Hogy bejegyzést van-e értelme kiemelni, azt nehéz megmondani, tényleg nagyon azon múlik, hogy MIT emelsz ki, de az biztos, hogy elég nehéz mérni a hatékonyságát. Látni fogod, hogy hány embert értél el "fizetősen", de ennyi.
Néha, ha van valami fontos bejegyzés és látom, hogy mondjuk az 5500 emberből csak 1500 látta, de szeretném, ha majdnem mindenki találkozna vele, akkor megnézem, hogy milyen ajánlatot ad rá a Facebook. Ezt nagyjából magától is mutatja, ha oldalad van.

Szépen kiírja, hogy 600 Ft-os költségkerettel elérhetsz még 300-900 embert. A tapasztalatom az, hogy inkább a nagyobb számot hozza be, időnként túl is teljesíti. De amúgy ez csak egy becslés, fontos, hogy nem konkrét árajánlat és időnként jó nagy marhaságok kerülnek bele.

MIT EMELNÉK KI?

Csak nagyon fontos és nagyjából közérdekű infókat:

- pl. egy nem jól teljesítő felhívást, játékot
- rendezvényt
- költözést
- webshop indulást


3. KATTINTÁS A WEBOLDALRA

Itt külső helyre lehet irányítani azokat, akik a hirdetésre kattintanak, tehát itt nem csak megjelenést hanem kattintást veszel. Készítettem egy landing oldalt a házikóknak, jellemzően októberben és novemberben ez az aloldal volt a cél, decemberben pedig már a webshop. De ezt többször is variáltam, futott így is, úgy is, párhuzamosan is. December közepe táján volt a legerősebb a kampány, volt hogy 3 is futott, de ilyenkor sem költöttem többet napi 1000-1200 forintnál. Kb. 3000 CT-t vásároltam.

4. ELÉRÉS

Itt a megjelenés (Impression) az elszámolás alapja, ebből nekem átlagosan 150-200 Ft-ot kért 1000 megjelenésért. Egyszer az ünnep előtti hajrában futott egy hirdetés kimondottan a helyieknek, 18.000 emberhez jutott el alig 3000 Ft-ból, (ebben az időszakban a csomagküldés erősen akadozott, szerintem ez is segített).
És volt egy kimondottan 23-45 év közötti férfiaknak szóló hirdetés, ami a webshopra vitt.
Hogy ezek pontosan mennyire voltak hatékonyak azt nem tudom.

Két kreatív a kampányból:

picsart_12-15-01_44_29.png

picsart_12-18-07_33_53.jpg

Mérés és Célzás

Ez  két dolog mindenféle fajta hirdetésnél elég fontos.
Jó lenne tudni, hogy a vásárlók a webshopba honnan érkeztek pontosan. Hírlevélből, vagy Facebookról, melyik kampányból, stb. Nekem -sok okból- nincs saját üzemeltetésű webshopom, aminek a forráskódjához közöm lenne és nem is tervezem, de ettől függetlenül mindenkinek, akinek van, ajánlom, hogy mérjen konverziót egészen a megrendelésig. Így pontosan meg lehet majd mondani, hogy egy vásárlóra mennyi hirdetési költséget kellett fordítani, magyarul innen biztosan megtudhatod, hogy megéri-e hirdetned.

A célzás azért fontos, mert ezen -is- fog múlni, hogy mennyibe kerül egy hirdetésed és mennyire éri el a célját.
Ha józan paraszti ésszel végiggondolod, és sok-sok kattintással még be is állítgatod, akkor nagy meglepetés talán nem ér.:) Lehet célozni földrajzi helyre, nyelvre, nemre, életkorra, érdeklődésre, családi állapotra, iskolai végzettségre, stb. stb.

Itt maguk a tárgyak, és az alapötlet rendben voltak, a befektetett hirdetési költséget a megtérüléssel szemben kimondottan jónak tartom, és sok tapasztalatot adott, amit azért nem árt összegezni.:)

Tanuljunk a hibáimból - Mi volt "rossz"?

  • túlbecsültem a példányszámot, az oldal kedvelőinek nagyobb százalékára számítottam, mint vásárlóra

  • túl sokáig tartott az egész, 2,5 hónap alatt BÁRMIT el lehet unni

  • a hosszához képest nagyon egy lábon állt, csak kis házak és gombák végestelen végig:)

  • szerintem nem volt elég jó a landing oldalam

  • a hírlevelek is ritkák + 'ritka unalmasak' voltak

  • biztosan a hirdetéseken is lehetett volna még csiszolni


Remélem, nem untátok nagyon, ha idáig jutottatok az olvasásban, akkor szeretném elkérni a véleményeteket, mert elsősorban Nektek írok, nem magamnak.:)

 

Ha szeretnél e-mailt kapni a friss bejegyzésekről, kérd a Mesehíradót, a Mesekerámia hírlevelét ITT>>.

Köszönöm a figyelmed:
Dudás Emese

komment

A bejegyzés trackback címe:

https://mesekeramia.blog.hu/api/trackback/id/tr7612251470

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása