Mesekerámia

Fókuszban a hitelesség

2014. február 16. 19:55 - mesekeramia

A címet a Meska szakmai blogján közzétett bejegyzésből vettem át, íme a link:

http://www.meska.hu/Blog/post/Fokuszbanahitelesseg?p=cG9zdF9pZD04MDU=

Habár ha jól sejtem csak azok számára elérhető, akik regisztráltak és termékeket tettek fel a Meskára.

A bejegyzés lényege, hogy a Meska csak igényes, valóban kézzel készült termékeket szeretne kínálni, ha valami nem felel meg ezeknek a követelményeknek, mert pl. más, külföldi portálon fillérekért megvásárolható készterméket kínálnak kézműves portékaként, sokszoros áron, akkor azt jelentsük.

A jelentés szóból nem kellene persze rögtön a feljelentésre asszociálni, de mégis sikerül. Hozzáteszem persze, hogy sokszor az a blokk, ami bennünk ezzel - a feljelentéssel- kapcsolatban megvan, kedvez valami egyáltalán nem jogszerű terjedésének. Árulkodni nem szép dolog. DE, vétkesek közt cinkos aki néma.

Hogy mikor melyik esetről van szó, az általában a beszélő/cselekvő morális érzékére van bízva, én olyan E/1. narratívát még nemigen hallottam, ahol valaki árulkodott volna, mert árulkodni, azt mindig csak MÁSOK szoktak.:)

A meskások sem hallgatnak tovább, a bejegyzés alatti kommentekben több álláspont is olvasható, vannak, akiket mások megvádoltak azzal, hogy a termékeik igénytelenek/valójában kész termékek, ez nekik rosszul esik.
Vannak akik azt keresik, mikortól lesz egy termék egyedi.

Ezeket a kérdéseket persze lehetne feszegetni, ugyanakkor ebben a kontextusban ezt sokkal inkább szánalmasnak tartom, a magam olvasatában ez csak tyúkper. Mindegy, hogy valaki 3 kész,  CNC esztergagéppel előállított elemet, vagy 6 ilyen elemet szerel/ragaszt össze ékszernek, ráadásul egy útmutató alapján, utána még azon is mehet a vita hogy ki szerelte össze először, tele van a felület sértett alkotókkal.

Elképesztő és nevetséges ez a fajta gyerekes hevület, mindenféle alázat, vagy önkritika nélkül.

A Meskán az oldal bal felső sarkéban ki van írva hogy 3600 alkotó van fent. Ez a szám ezzel a főnévvel nem áll meg, egyszerűen nem lehet igaz. Ennyi "alkotó" nincsen.

De nem akarom ismételni magam, amit erről gondolok ott is leírtam, bemásolom most ide:

"Érdekes ez a téma. Keramikus vagyok, gyakorlatilag csak az agyagot nem én ásom. Népiesebb vonalról tartok valami mesevilág-félébe. A formázás, a díszítés sosem sablon, tényleg nincs két egyforma, általában a tervezés is saját, de ha kérnek egy kancsót levendula mintával, vagy mondjuk egy székely tulipánt, akkor azt készítem el, más választásom nincs is. Van egy közös forma és motívumkincs amiből – a saját ötletek mellett – nagyon sokan merítenek.

A múltkor betévedtem egy hobbiboltba, és meglepődtem hogy szinte kész termékeket lehet megvásárolni, vagy minimális energia befektetéssel előállítani. Ha ezeket valaki szereti készíteni, mások szeretik viselni, és nincs túlárazva, akkor lehet helye, akár itt is.
Rám nézve annyi hatása volt, hogy addig én valahogy az SA ( Saját Alapanyag) jelzést nem mertem rátenni a tárgyaimra, elvégre az agyag nem az enyém, úgy veszem.:) Ezt követően rájöttem, hogy nyugodtan rátehetem. Lesz akinek számít valamit és lesz akinek nem.

Szerintem nincs teljesen pontosan definiálva, hogy ki kézműves, ki iparművész, ki népművész, ki alkotó, ki művész, stb. stb. A fejekben – a miénkben és a vevőkében is- ez sokszor teljesen össze van keveredve.

A bal feslő sarokban ki van írva hogy itt 3600 alkotó van. Szerintem ez nem feltétlenül igaz. Nem magában a szám, vagy a főnév. Ez így együtt nem áll meg. Lehet hogy ezzel nem leszek népszerű, de magamat sem feltétlenül alkotónak tartom, elvégre nem vagyok szobrász.

Attól, hogy az alkotás örömét érezzük még nem váltunk alkotóvá, szükség lenne némi önkritikára, alázatra ebben a témában, és akkor nem jutnánk oda, hogy azok akik 8 elemet állítanak össze, adott estben feljelentik azokat, akik csak kettőt. És nem érdemes azon vitatkozni, hogy egy sablont ki használt fel előbb.

Hol van a határ? Miért nem bízzuk egyszerűen az adott „alkotó” vevőire? Egyébként még nem láttam olyat, hogy valaki tele van mínuszos értékelésekkel. A legtöbb itteni boltot én nem tartom vállalhatatlannak. Kicsit olyan ez mint a kínai portéka, annak aki elsősorban az árra érzékeny, meg fog felelni, egyszerűen nem vár tőle mást, mint amit nyújtani tud, tulajdonképpen elégedett lehet egy vevő egy 500 Ft-os 2 előre gyártott bizsualapból összeragasztott bármivel. És lehet elégedetlen egy 40.000 Ft-os, több hétig készülő, személyre szabott tárggyal is, elég sok összetevője van ennek.

Persze ki lehetne tiltani több terméket, akár boltot is, végül is a láthatóságnak jót tenne, könnyebb lenne kitűnni 800-ból, mint 3600-ból, de biztos vagyok benne, hogy egy profitorientált vállalkozásnak nem lehet ez a célja. Természetesen az sem, hogy teljesen felhíguljon a kínálat, és rossz híre menjen az oldalnak, mert a megrendelők nem azt kapják amit várnak.

Szerintem sokan szeretnek Meskázni, mindenkinek helye lehet, aki olcsóbb tömegárút készít azoknak akik ezt keresik, és annak is, akinek más elvárásai vannak.
Mint egy hipermarket, mindenki tudja, hogy a felsőbb polcokon drágább, jobb minőségű termékek vannak, alul pedig inkább az ár a lényeges. A portálon belül részlegesen , de vannak hasonló filterek, ki lehet pl. választan hogy zsűrizett terméket akarok-e látni, vagy saját alapanyagút.

Vagy legyen a meska egy spéci biobolt, ahol csak kimondottan munkaigényes, egyedi tervezésű és nem szinte bárki által kis kézügyességgel elkészíthető darabok vannak? nem hiszem, hogy az oldal készítői ebben gondolkodtak volna.

A vevő szempontjából azzal van baj, aki rosszul pozicionálja önmagát. Prémium termék áron veszek valamit, ami nem az. Azokat kellene szankcionálni, akik valótlant állítanak, és esetleg a boltok kategóriáit ( kézműves, iparművész, népművész, képzőművész) lehetne bővíteni mondjuk lefelé, tehát ne nevezzük kézművesnek azt, aki nem az. Vagy aki a kezével csinál egy bármit, az már kézműves?

Esetleg lehetne edukálni mind a látogatókat, mind a készítőket, hogy milyen jelölések/filterek esetében mire számíthat."

Ha szeretnél e-mailt kapni a friss blogbejegyzésekről, kérd a Mesehíradót, a Mesekerámia hírlevelét ITT>>.

Köszönöm a figyelmed:
Dudás Emese

komment

A bejegyzés trackback címe:

https://mesekeramia.blog.hu/api/trackback/id/tr1008757388

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása